Підготовка до школи

Вступ до школи – переломний період у житті дитини. Однак і дитячий садок, і школа є ланками єдиної системи освіти і виховання. Тому все те, що чекає дитину у школі, має бути продовженням тієї справи, чим вона займалася раніше.

'' Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те,що робила вчора. Нехай нове з'являється у її життіпоступово і не приголомшує лавиною вражень''– так В.А.Сухомлинский представляв наступність між дошкільним і шкільним навчанням.

Однією з актуальних проблем розвитку українського суспільства є побудова системи безперервної освіти. Вона зумовлена необхідністю створення умов для переходу дитини з дитячого садка в школу, який є важливим етапом її життя та пов'язаний не лише зі зміною середовища розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей тощо. Усе це можливе за дотримання принципу наступності дошкільної та початкової освіти.

У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному стандарті початкової загальної освіти визнається пріоритетність підходу до розв'язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти. Ці документи покликані забезпечити поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття нею певного практичного досвіду, необхідного для використання у майбутньому житті. Головною умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічний розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в закладі дошкільної освітиі та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв'язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.

Основними учасниками співпраці ЗДО і школи є, безумовно, діти, адже саме для них учителі, вихователі, психологи, логопеди, батьки забезпечують повноцінний розвиток – як інтелектуальний, так і фізичний та психічний.

Основними завданнями співпраці ЗДО і школи є:

- створення психолого-педагогічних умов, що забезпечують сприятливий перебіг процесу адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого саду в школу);

- поліпшення підготовки до навчання в школі 5-6 річних дітей;

- поглиблення дитячого інтересу до життя в школі;

- надання допомоги сім'ї в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.

Форми здійснення наступності ЗДО і школи:

Форми здійснення наступності можуть бути різноманітними і їх вибір обумовлений ступенем взаємозв'язку, стилем, змістом взаємин освітніх установ. Зазвичай на початку навчального року педагогами складається єдиний спільний план, метою якого і є конкретизація роботи за трьома основними напрямками:

- робота з дітьми;

- взаємодія педагогів, медичного персоналу, психологів.

- співпраця з батьками.

Взаємодія закладу дошкільної освіти та початкової школи:
Взаємодія управлінського складу дошкільного закладута початкової школиВзаємодія методичного кабінету ЗДО та початкової школиВзаємодія педагогічнихколективів, психологічної служби, логопедів ЗДО та початкової школиВзаємодія дитячих колективів ЗДО та школиРобота з батьками

Форми здійснення наступності ЗДО та школи, які слід обрати для кращої адаптації дітей старшої групи до шкільного життя:

  1. Робота з дітьми:

- проведення занять-ігор («Пограємо у школу», «сьогодні в нас урок», «що я роблю на уроці, а що на перерві», «для чого у школі дзвінок»)

- знайомство вчителів із майбутніми учнями;

- екскурсії в школу (відвідування шкільного музею, бібліотеки; знайомство з приміщенням школи, з навчальними кабінетами, зі шкільними майстернями, спортивним залом тощо);

- виставки малюнків і виробів школярів у дошкільному закладі;

- виставки малюнків і виробів дошкільнят у школі;

- зустрічі та бесіди з колишніми вихованцями ДНЗ (учні початкової та середньої школи);

- проведення майстер класу учнями початкової школи для вихованців ДНЗ з метою зацікавлення шкільним життям ( заняття з ліплення, аплікації, малювання тощо);

- спільні свята (День знань, посвята в першокласники, випускний в дитячому саду тощо);

- відвідування дошкільнятами адаптаційного курсу занять, організованих при школі (заняття з психологом, музичним керівником і іншими фахівцями школи).

2. Взаємодія педагогів,медичних працівників, психологів ДНЗ і школи:

- спільні педагогічні ради ЗДО і школи;

- семінари, майстер-класи;

- психологічні та комунікативні тренінги для вихователів та вчителів;

- проведення діагностики по визначенню готовності дітей до школи;

- взаємодія медичних працівників, психологів ЗДО і школи;

- педагогічні та психологічні спостереження.

3. Співпраця з батьками:

- спільні батьківські збори з педагогами ЗДО та вчителями школи («Завдання дошкільного закладу, школи та сім’ї у підготовці дітей до школи»)

- батьківські конференції, вечори запитань і відповідей («Як правильно організувати позаурочний час дитини», «Як підготувати дитину до школи» тощо)

- консультації з педагогами ЗДО і школи;

- зустрічі батьків з майбутніми учителями;

- дні відкритих дверей;

- анкетування, тестування батьків для вивчення самопочуття сім'ї напередодні шкільного життя дитини і в період адаптації до школи;

- тренінги та практикуми для батьків діти яких підуть у перший клас, ділові ігри, практикуми (ділова гра «Чи готові ви бути батьками першокласника?» тощо)

- візуальні засоби спілкування (стендова матеріал - створення інформаційних куточків для батьків: «Ваша дитина йде до школи», «Чекаємо на тебе, першокласнику!», «Як підготувати дитину до школи», «Що повинен знати й уміти першокласник» тощо з порадами вчителів, шкільних психологів та логопедів, медичних працівників, поштовий ящик питань тощо);

- пам’ятки та рекомендації батькам майбутніх першокласників.

Додаток

АЛГОРИТМ РОБОТИ ШКОЛИ З ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКАМИ

• Знайомство вчителів із майбутніми учнями. Відвідування груп у дошкільному закладі.

• Проведення спільних нарад, засідань педагогічних рад.

• Спільне МО вчителів початкової школи та дошкілля.

• Проведення загальних батьківських зборів.

• Консультування батьків щодо готовності дітей до навчання в школі.

• Взаємовідвідування занять та уроків учителями початкової школи та вихователями.

• Екскурсія по школі вихованцями дошкілля.

• Спільні виховні заходи.

• Підготовка рекомендацій для батьків.

• Діагностування майбутніх першокласників.

• Підсумкові збори батьків майбутніх першокласників.

Джерело

Кiлькiсть переглядiв: 77

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.